سینما فردوسی
نامهای پیشین : رویال _ انقلاب
آدرس : خیابان انقلاب ( شاهرضا ) ،جنب خیابان رامسر
مالکان اولیه : بختیار و باتمانقلیچ (به نقل از کتاب:تاریخ سینمای ایران ،از آغاز تا سال
1357،نوشته ی مسعود مهرابی،انتشارات فیلم،چاپ پنجم،زمستان 1368،صفحه ی 489)
مالک فعلی : حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی
تاسیس : 1334
ظرفیت : 1010نفر (به نقل از کتاب:سینمای ایران 1363-1358،انتشارات اداره کل تحقیقات
و روابط سینمائی وزارت ارشاد اسلامی،چاپ اول:1363،صفحه ی 39)
تلفن : 88829785
نام این سینما در سال 1360 از رویال به انقلاب تغییر یافت .
یک آمار جالب از میزان فروش و تعداد تماشاگر سینما رویال در سال 1355
میزان فروش:20330000 ریال
تعداد تماشاگر:547000 نفر
از کتاب:اسنادی از موسیقی ،تئاتر و سینما در ایران(1357-1300 ه.ش)،جلد سوم،
صفحه های 1382و1383،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1379
سینما فردوسی به روایت ایوب شهبازی :
... من در مدتی که در کار سینما بودم تا اداره لابراتوار استودیو شهاب،کلیه کارهای فنی فیلم های سینما رکس را انجام می دادم ،اما در این مدت یک بار هم صاحب این تشکیلات ( رشیدیان ها ) را ندیده بودم ،تا این که یک روز هنگام ورود به سینما رکس ،که فیلم جانبازان را نمایش می داد ،اسدالله رشیدیان را در جایی که بلیط پاره می کردند ،دیدم که روی یک مبل سلطنتی لم داده بود و محسن رحیمی ،که در آن زمان مدیر سینما رویال و شریک او در استودیو پاسارگاد شده بود،در کنارش ایستاده بود ،فقط همین .
از کتاب : حکایت مردان خاکستری سینما ،نوشته ی ایوب شهبازی ،چاپ اول ،انتشارات روزنه کار ،صفحه ی 87 .
نامه ی شهردار تهران به نخست وزیر راجع به درخواست مالک سینما رویال از معافیت عوارض سینما
شهرداری تهران
تاریخ:1335.6.22
شماره:15951/18687
جناب آقای نخست وزیر
پاسخ مرقومه شماره 6239 مورخ 35.6.14 موضوع تقاضای آقای باتمانقلیچ مبنی بر معافیت از عوارض
سینما رویال با اعاده رونوشت وقفنامه مربوطه به استحضار می رساند:عوارضی که شهرداری از بلیت
های سینما دریافت می دارد از طرف مردم تامین و پرداخت می گردد و هیچ گونه ارتباطی با سهم صاحبان
سینماها ندارد.به همین جهت در چند مورد که تغییری در نرخ عوارض داده شده به همان نسبت به
قیمت بلیت ها نیز افزوده گردیده است.
ضمنا توجه عالی را به این نکته جلب می نماید که آقای باتمانقلیچ می توانند عواید و درآمد حاصله از ملک یا
ساختمان یا سینمای خود را که مالک آن هستند برای منظور خیری وقف نمایند نه آن که درآمدهای شهرداری
را که به موجب تصویبنامه های صادره از طرف انجمن شهر و یا وزارت کشور به قائم مقامی انجمن از مردم
و برای مردم وصول می شود وقف و مضافا به این که شهرداری تهران نیز قسمت نسبتا قابل توجهی از درآمد
سالیانه خود را صرف اداره موسسات خیریه شهری می نماید.
شهردار تهران
{امضا:نصرت الله منتصر}
از کتاب:اسنادی از موسیقی،تئاتر و سینما در ایران(1357-1300 ه.ش)،جلد دوم ،صفحه های 624و625
انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1379
سینما رویال به روایت پرویز دوائی
...سینمای رویال هم تابستانی غریب و به خصوصی داشت.سالنی بود روی سالن اصلی اش که
دور تا دورش به جای دیوار و یا وسط دیوار،درهای بزرگ متحرکی به شکل در گاراژ داشت که
می شد باز کرد و بست و سالن را به حسب فصل تابستانی یا زمستانی کرد....
از کتاب:بازگشت یکه سوار،نوشته ی پرویز دوائی،انتشارات روزنه کار،چاپ اول،1381،صفحه ی 88.
به خاطر داشته باش که وقتی چیزی را از دست دادی ، درس گرفتن از آن را از دست نده !
سلام به وبت سر زدم خوش حال میشم یه سری به وب منم بزنی منتظررررررما