سینما پارک
آدرس : خیابان جمهوری ( استانبول ) جنب مسجد هدایت
مالک : ابراهیم نفیسی (به نقل از کتاب:تاریخ سینمای ایران ،از آغاز تا سال
1357،نوشته ی مسعود مهرابی،انتشارات فیلم،چاپ پنجم،زمستان 1368،صفحه ی 489)
ظرفیت : 827 نفر
تلفن : 319637
این سینما تعطیل شده و در حال حاضر به باشگاه ورزشی و آشپزخانه تبدیل گشته است .
یک آمار جالب از میزان فروش و تعداد تماشاگر سینما پارک در سال 1355
میزان فروش:11130000 ریال
تعداد تماشاگر:404000 نفر
از کتاب:اسنادی از موسیقی ،تئاتر و سینما در ایران(1357-1300 ه.ش)،جلد سوم ،
صفحه های 1388و 1389،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1379
سینما پارک در خاطرات حاج هاشم امانی
... اما فدائیان کم و بیش فعالیت و درگیری هایی با حکومت داشتند و حکومت هم ملاحظاتی از آنان داشت . تنها حرکت قابل توجه اندکی بعد از کودتای 28 مرداد در مسجد هدایت در خیابان شاه آباد سابق ( استانبول ) به امامت آیت الله طالقانی بود که مسجدی ها از سر و صدای سینمای کنار مسجد ناراضی بودند . ما با عده ی زیادی همراه نواب صفوی و واحدی و ... برای اعتراض به آنجا رفتیم که جمعیت زیادی تشکیل شده بود . جمعیت با عوامل نظامی و انتظامی در بیرون از مسجد درگیر شدند . کلیه ی روسای نظامی آن روز که یادم نیست چه کسانی بودند ،به سرعت با جیپ به مسجد آمدند و با گفتگوهایی که با آقای واحدی کردند ،قول دادند که خواسته های مردم را اجرا کنند و بدین صورت غائله خوابید . ....
از کتاب : خاطرات حاج هاشم امانی ،تدوین شده توسط : عبدالله علی آبادی درون کلا ،
انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ،چاپ اول ،تابستان 1391 ،صفحات 102 و 103
پیشنهاد عبدالعلی لنکرانیان مبنی بر نمایش فیلم "تا آخرین نفس" برای کلیه مردم به خاطر تاثیر آن بر گسترش قیام های مردمی
علیه استعمار انگلیس
{تاریخ:}پنجشنبه هفتم خردادماه 1332
قابل توجه
جناب آقای دکتر مصدق نخست وزیر محبوب ایران
محترما به عرض عالی می رساند:اخیرا در یکی از سینماهای تهران (سینما پارک) فیلمی به معرض نمایش گذارده شده به نام
"تا آخرین نفس" این فیلم مظاهر عالی مبارزه حیاتی یک ملت کوچک و جوان را در مقابل دولت استعمار طلب انگلستان کاملا
نشان می دهد.
هیجانات عمیق مبارزه این ملت که در جنوب آفریقا بر روی معادن طلا به فراغت بال زندگی می کردند و دست جابر دولت
انگلستان از ماورای بحار دزدانه و حریصانه بدان نظاره می کردند به قدری عمیق است که هربیننده را ولو این که خیلی
بی حال و بی علاقه باشد به ابراز احساسات شدید وادار می کند.
امروز هم که ملت ایران برای استیفای حقوق حقه و حفظ استقلال خود مردانه به پا خاسته از لحاظ مبارزه همچنان با ملت
کوچک "بور" در جنوب آفریقا تشابه دارد....
...دیدن این فیلم که کپیه های متعدد آن را انگلیسی ها از بین برده اند برای هر ایرانی واجب و لازم است.این است که
از مقام منیع پیشوای معظم استدعا می شود کپیه هایی از فیلم مزبور تهیه و به وسیله ادارات و بنگاه های ذی صلاحیت
در تمام نقاط کشور به معرض تماشا و نمایش بگذارند.اثرات آن همان طوری که عرض شد به قدری عمیق و عالی است
که به هیچ نوع تبلیغی نمی توان آن را تشبیه کرد.غرض از این پیشنهاد نظر تقرب به مقام منیع نبوده بلکه صرف علاقه
و احترام به مبارزه جوانمردانه ملت ایران است.
با تقدیم احترامات فائقه
کارمند وزارت کشور
عبدالعلی لنکرانیان
32.3.7
از کتاب:اسنادی از موسیقی ،تئاتر و سینما در ایران(1357-1300 ه.ش)،جلد اول،صفحه های 501تا 503
انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1379
سینما پارک در کتاب تاریخ سینمای ایران
"چند روز پیش در سینما پارک فیلم فارسی تازه ای بنام یک نگاه نمایش داده شد که از نظر طول مدت
در دنیا بی سابقه بود!نمایش این فیلم فقط یک سئانس طول کشید و در اواسط سئانس دوم شدت
احساسات مردم بحدی رسید که صندلی های سالن سینما را شکستند و نمایش فیلم را تعطیل کردند.
دامنه ء تظاهرات جمعیت با شعارهای یا مرگ یا 12 قران بالا گرفت و بالاخره مجبور شدند فیلم دیگری
را برای مردم نمایش بدهند."
به نقل از:جهان سینما(ش ،1332.1.30،17)
به نقل از کتاب :تاریخ سینمای ایران 1357-1279،نوشته ی جمال امید،چاپ اول،بهار 1374،
انتشارات روزنه،صفحه ی 230
سینما پارک به روایت ایوب شهبازی
سینما پارک داخل پاساژ،جنب مسجد معروف هدایت قرار داشت،درست روبروی پاساژ،کنار پیاده رو ،
یک تابلوی مربع شکل نصب شده بود و چند پوستر و عکس از فیلم در حال نمایش [روی آن نصب شده
بود] که توجه رهگذران را به سینما پارک جلب کند....
از کتاب:حکایت مردان خاکستری سینما،نوشته ی ایوب شهبازی ،انتشارات روزنه کار،چاپ اول،1394،
صفحه ی 126.